alternative.sk
[ autor Laura, pridané 9. 2. 2007, 00:59, komentáre (1) ]
tagy: cestovanie
Ak mi niekto bude hovoriť, aký je tu zásadný rozdiel medzi SR a AU čo sa týka vybavovania, úradov a pod., tak sa mu asi vysmejem. Po 3 mesiacoch a po peripetiách s úradmi nevidím žiadne rozdiely. Je pravda, že pokiaľ som si šla vybavovať na Imigračné pracovné povolenie, stačilo vyplniť online žiadosť na nete, prísť na Imigračné a pečiatka bola do 30 s vybavená. Ale to bolo všetko. Iba táto jediná vec ma nadchla. Ostatné už šlo len horko-ťažko. A človek aby sa rozčuľoval po Anglicky!

Mobil

Keď chceš mať telefón, kúpiš si kartu podobnú ako naša Easy, nekúpiš si však čislo, ale len kredit. Potom musíš niekam zavolať a číslo ti pridelia. Najvtipnejšie je to, že pokiaľ si chceš aktivovať nejaké čislo, oni chcú hovoriť s majiteľom daného čisla alebo karty. To znamená, že keď nerozumieš dobre po Anglicky a chceš dať k telefónu nejakého svojho kamaráta, to nemôžeš. Ale stačí, že dáš k telefónu svoju kamarátku, ktorá sa vydáva za teba a zrazu je všetko v pohode. O čom to je? Načo toľko peripetií okolo toho. Takže keď som vybavovala číslo pre Miša, ja som to aktivovať nemohla, lebo som žena. Ale stačilo, že kamarát tvrdil, že je on a bolo to OK.

Keď už som si vybrala nejaký ten program (lebo tu máš aj na kredit viacero možností a za mesiac zistiš, že ti nevyhovuje daný program a chceš ho zmeniť), tak ťa to bude stáť riadne nervy. Po prvé, program ide zmeniť iba pred dobytím nového kreditu. To znamená, že vytočíš nejakú infolinku a tam čakáš niečo podobné ako u nás - automatickú tetušku, ktorá ti povie ak si želáte zmeniť... stlačte 1, ak si želáte zmeniť... stlačte 2... ak si želáte hovoriť s operátorom, stlačte 3. Tak tuto to tak vôbec nefunguje. Žiadna operátorka a žiadna automatická tetuška, ale nejaký automatický generátor, ktorý sa ťa opýta opíšte prosím 4 slovami, čo si želáte. Ty nejakou strašne skomolenou Angličtinou sa snažíš povedať, že chceš zmeniť paušál. Ale automatický generátor nedokáže identifikovať tvoju žiadosť a znova sa ťa opýta nejakú blbosť, prípadne ťa úplne ignoruje. Keď sa náhodou dokážeš prebojovať automatickým generátorom, asi po 15 minútach ti konečne je oznámené čakajte, budete spojení s operátorom. Operátor však nedvíha a po ďalších 20 minútach skladám phone. Danú vec skúšam ešte asi 3x behom dňa, zakaždým 3 x 15 min plus asi 3x čakanie na linke po 10 minút. Stále mi nik nedvíha. Nakoniec to vzdám, kúpim si nový kredit a mám zase ten blbý paušál ako predtým. Nepodarilo sa mi ho zmeniť ani na tretí raz a musela som už telefonovať, tak som to teda vzdala. Táto situácia sa opakuje ešte asi 2x, keď si v priebehu 3 týždňov znova skúšam zmeniť program.

Napokon sa naseriem a dojdem do nejakého kamenného obchodu. Kúpim si u nich ďalši kredit a vravím im, nech mi zmenia program. Týpek mi vysvetľuje, že nemôže, že to si musím sama. Vysvetľujem im situáciu, že nedokážem sa prebojovať cez ten generátor. Týpek má v paži. Vravím im, že čo keby prišiel niekto, kto vôbec nerozumie po Anglicky? No že oni to nemôžu urobiť, že to musím sama. To znamená, že keď sem príde nejaký človek študovať Angličtinu a hovno vie, nemá nárok na telefón? Aspoň tak som to pochopila. Nasratá odchádzam. Po ďalšich 2 týždňoch nájdem ďalší obchod, kde si zasa kupujem ďalši kredit a týpek je ochotný ma spojiť konečne s nejakým operátorom. Operátor je Ind, on nerozumie mne, ja jemu, ale nakoniec sa dobojujeme do konca.
Zmena programu ma stála 2 mesiace čakania a nervov.

Elektrina

Keďže sme si prenajali bejvák a spolubývajúca zdrhla po necelých 2 mesiacoch, idem prepisovať elektriku na seba. Dojdem na úrad, týpek ma má v kompe, podotýkam že elektrina bola napísaná na nás dve. Týpek klikne číslo baráku, vyhodí mu to v kompe všetko. Vysvetľujem, že chcem zmazať druhú osobu na účte. Vraví mi, že môžem, ale musím tam zasa pridať nejakú inú. Vravím mu, že sme boli 2 baby, ale aj tak príkazy na úhradu šli z môjho účtu, tam to máte v kompe, tu máte moje identifikačné údaje. Proste tú osobu jednoducho zmažte. Nie, nejde to, musíme tam dať nejakú druhú, aby tam zasa boli 2. OK, neriešim, dajte tam Miša, tu máte jeho údaje... Jednalo sa iba o meno, prirezvisko a dátum narodenia. Napriek tomu týpek niečo 8 minút ťukal. A nakoniec sa ma opýtal na moje údaje... Vravím mu, však ich máte v kompe. No ale musel som ich zmazať, keď som dával druhú osobu a teraz ich musím nahodiť znova. Čo dodať... Potom sa ma pýta, nech si prekontrolujem číslo účtu, odkiaľ mi sťahujú prachy mesačne. Vravím, že neviem naspamäť, ale pokiaľ ho majú v kompe, je to OK, lebo prachy sa mi sťahujú. Týpek mi aj napriek tomu dáva zas vyplniť nejaký formulár, ktorý si beriem dom...

Telefón a internet

Pevnú linku aj s internetom máme cez nejaké miestne Slovenské telekomunikácie. Keďže sme rozmýšľali, že by si spolubývajúca, čo odišla, vzala toto číslo, šla som sa teda informovať, či je možné preniesť linku. Bola som asi v 3 shopoch, nadiktovala moju adresu a novú adresu a nikde mi nevedeli povedať, lebo tu je to nejaké komplikované a závisí to od sietí a pod. Tak im vravím, veď vám dávam konkrétny príklad, tento dom a tento dom (oba boli cez ulicu) a oni že nevedia. Tak sme sa na to vysrali. Potom že radšej prepíšeme meno. Celý telefonát trval asi hodinu, než sa to poradilo. Teda neviem, či sa podarilo, ešte mi neprišiel ďalší výpis na moje meno.

Dnes sme chceli aktivovať platenie cez net. Kým nás tetušky poprepájali a nakoniec nám aj tak povedali nejaké heslo, ktoré nefunguje... Nekomentujem. Zajtra teda voláme znova. A to každému, kam ma prepoja, vysvetľujem dookola situáciu, že došlo iba k zmene majiteľa. Internet a telefón zostali na pôvodnej adrese, ale nik to nechce akosi pochopiť. Pritom by to mali mať všetko v kompe, keď nadiktuješ svoje číslo...

Najvtipnejšie je, že elektrárne, mobily a internety nemajú nijakú mail adresu, kde môžeš napísať nejakú svoju požiadavku. Všade je len telefón a tam sa s tebou bavia asi ako...

Banka

Na nete sme si našli banku, online vyplnili žiadosť, online odpoveď bola, že do 5 dní príde číslo účtu a potom máme už len podpísať papier v nejakej pobočke. Papier prišiel azi za 7 dní. Tam bolo uvedené, dostavte sa na pobočku a doneste si pas a nejaké druhé ID.

Došli sme na pobočku, tetuška sa pýta, že kedy sme prišli. Ja že 2. november a Mišo 31. decemver. Tetuška začala prácne podľa kalendára vypočítavať, či sme tu už viac ako 6 týždňov. Čo je jasné, že ked je 31. január a vravím jej, že som prišla 2. novembra, tak je to hneď jasné, že som tu viac ako 6 týždňov, ale nechala som ju hrabať sa v kalendári. Potom hovorí, že ak je tu niekto viac ako 6 týžeňov, musí mať viac ID. Dávam jej pas, slovenský vodičák a občaňák, s ktorým si môžem vytrieť prdel, austrálsku Medical Card, Visa kartu slovenskú, bankomatovú kartu austrálsku, študentský preukaz... Tetuška vraví, že to nestačí, že či nemám austrálsky vodičák. No nemám, načo by mi bol (keď chceš ísť do podniku, viacerí Slováci si spravia za 70 dolcov AU vodičák, iba pro forma, že máš 21), môžem osrať ich vodičáky. Vravím jej, že mám doma medzinárodný, že ho doniesiem. Tetuška že OK, ale že to stále nestačí, nech jej prinesiem nejaké účty (elektrina, plyn...).

Takže budem čakať, kým budem mať všetko na seba napísané, potom prídem so štósom materiálov, aby som si mohla otvoriť nejaký blbý účet. Lebo podľa bank rules, pokiaľ otváraš účet viac ako 6 týždňov po príchode, už chcú od teba viac ID. Kokos, ale ja som študent, ja nie som povinná mať účet, ja si predsa môžem otvoriť účet, až keď trebárs začnem precovať. O čom to je? Ja predsa ako študent nie som povinná mať medzinárodný vodičák, čo keby som vôbec nemala vodičák? A 80 % študentov ty býva kadejako, málo kto má na seba napísaný byt a môže vydokladovať tieto kraviny. Čo keby som na seba nemala byž? Nedajú mi účet.

Stráááááááášne som sa rozčúlila!

Taxík

Niekto mi vravel, že taxi služba je podobná, ako volať na zmenu programu na mobil. Nejaký generátor sa ťa opýta odkiať a kam chceš ísť. Ak máš akcent a nerozumie ti, hehehe... No taxíkom asi nepôjdem. Chcem sa ušetriť ďalšieho sklamania.