tagy:
hudba

Celý tento článok pripravil Tóno Gúth, jeden zo zakladateľov združenia Zvuky cez ruky, za co mu aspoň takto srdečne ďakujem.
Hodiny vedú skúsení lektori, ktorí okrem toho, že sa venujú vzdelávaniu, pôsobia v rôznych hudobných zoskupeniach. Ak si neviete predstaviť, čo Vás v Etnobubnovej škole čaká, potom stačí prísť na skúšobnú hodinu (25.9.2006 a 27.9.2006 o 18.00 na Základnú školu Drotárska cesta 48), alebo si o aktivitách a kurzoch prečitajte a našej stránke www.zvukycezruky.sk.

Bubnovanie uvoľňuje stres, podporuje koncentráciu, tvorivosť, jemnú a hrubú motoriku, matematické myslenie a spoluprácu v skupine. Prvé výsledky hrania sa dostavia pomerne rýchlo, za pár hodín tréningu dokážete udržať jednoduchý rytmus a zapojiť sa do skupinového hrania.
Hrou v skupine Vám chceme priniesť zážitok a radosť z hudobnej komunikácie a sebavyjadrenia. Okrem kurzov ponúkame aj širokú paletu workshopov pre verejnosť, školské zariadenia, organizácie a firmy. Neobmedzujeme sa iba na naše priestory, ale radi prídeme priamo k Vám. Všetky nástroje máme k dispozícii. Projekt Etnobubnovej školy je prvý svojho druhu na Slovensku. Viac informácii získate na www.zvukycezruky.sk.
Hra na bubon a iné perkusívne nástroje

Básnicky bol rytmus opísaný ako srdce hudby. Z pohľadu ľudského života je rytmus jedným z jeho základných prejavov. Všetko živé sa nachádza v neustálej pulzácii. Rytmické sú aj deje na našej planéte, striedanie sa dňa a noci alebo tepla a zimy. Ľudský organizmus je pretkaný rytmami: pohyb jednotlivých buniek, tlkot srdca, nádych - výdych, bdenie - spánok.
Zvuky tvoríme predovšetkým na bubnoch a iných rytmických nástrojoch. Nielen na nich, ale aj aj pohybom celého tela, ústami, zvuky môžeme tvorit na rôznych predmetoch, ktoré môžu byt z rôzneho materiálu.
Zvuky spájame do rôznych rytmických štruktúr. Cez vedomé stvárňovanie rytmu - v našom prípade ide o bubnovanie a hry s rytmom - môžme znova objavovať pozitívne účinky, ktoré môže mať rytmus pre náš život. Mnohé vedecké štúdie potvrdzujú, že bubnovanie a s ním spojené rytmické vybrácie prinášajú človeku fyzické, emocionálne a sociálne uspokojenia a benefity.
Čosi z histórie a súčasnosti združenia Zvuky cez ruky
Vývoj začal na hrade Červený kameň, kde sa stretli dvaja ľudia - Roman Kovács a Tóno Gúth. Roman s živelným rytmom v krvi a Tóno s mnohými pedagogickými a muzikoterapeutickými skúsenosťami, no a obaja hlavne s nadšením pre hru na bubny, sa rozhodli, že vytvoria priestor pre ľudí s podobnými záujmami. To bol prvý krok k vzniku Oz Zvuky cez ruky. Spoločne sme sa začali stretávať v priestoroch Ymcy na Šancovej v Bratislave, kde v roku 2003 vznikali prvé náznaky a pokusy Etnobubnovej školy. Za náš názov vdačíme našej kamarátke Gabike, s ktorou sme písali jeden projekt a pri vymýšľaní názvu sme sa dopracovali až k tejto verzii, ktorá sa nám veľmi páčila a tak sme si povedali, že sa tak budeme volať.
Bubny a rytmy nájdu svoje využitie aj v pedagogickej praxi, vo voľnočasovej práci s deťmi, mládežou ale aj dospelými, v práci s ľuďmi so špeciálnymi potrebami, v neformálnom vzdelávaní.

- jednoduchý začiatok - bubon jednoducho chytíte do rúk a začnete po ňom udierať
- nepotrebujete žiadne veľké hudobné skúsenosti, žiadnu špeciálnu techniku a predsa môžete hneď na úvod preniknúť do podstaty rytmického aspektu hudby
- bubny sú masívne a odolné hudobné nástroje (v porovnaní napr. s gitarou, husľami)
- hra na bubon je veľmi telesne orientované muzicírovanie, pretože k úderu na bubon zapájame celé telo, vibrácie takto vzniknuté zasa nabádajú k pohybu (napr. tanec)
- hra na bubon a iné ozvučné predmety ako impulzívna a radostná činnosť môže poskytovať vyváženie ku racionálnej a disciplínu vyžadujúcej činnosti, na druhej strane ak upriamime pozornosť na jednoduchú rytmickú hru, podporuje táto schopnosť koncentrácie a sústredenia sa
Svojou činnosťou vrámci oz Zvuky cez ruky chceme:
- Vytvárať priestor pre rozvoj rytmiky, pre aktívnu hudobnú tvorbu
- Podporovať rozvoj životných zručnosti prostredníctvom rytmických hier, hrou na bubny a iné rytmické nástroje
- Podporovať rozvoj tvorivej a interaktívnej muzikoterapie
- Organizovať neformálne vzdelávanie (kurzy, projekty, workshopy, happeningy) pre školy, voľnočasové organizácie, občianske združenia a organizácie, ktoré pripravujú rôzne zážitkové programy.
Cieľové skupiny a organizácie, s ktorými spolupracujeme:
- deti a mládež (široká verejnosť - kurzy, wokshopy, tábory)
- školy, škôlky (napr. SOU Sklenárova)
- deti a mládež s autizmom (v spolupráci s oz Sposa)
- deti a mládež s poruchami sluchu (v spolupáci so zši Drotárska cesta 48)
- sociálne znevýhodnená mládež (oz Odyseus)
- mentálne znevýhodnená mládež (DSS Kampíno, oz Prima)
- rómske deti a mládež (oz Pre Pindre a obec Petrová)

- Projekt Rytmika, ktorý organizovalo oz Prima, zúčastnili sme sa ho ako lektori
- Etnobubnová škola pre verejnosť (kurzy, workshopy)
- Zážitkové a tvorivé workshopy, kurzy pre organizácie pracujúce s deťmi a mládežou
- Hudobné kluby pre deti a mládež z rôznymi formami znevýhodnenia
Metodika
Kedže naše aktivity sú zamerané na rôzne skupiny a jednotlivcov, vyžadujú si programy, ktoré majú niečo spoločné a v niečom sa odlišujú. Spoločným prvkom pre naše aktivity sú bubny, rytmické nástroje a interaktívne rytmické hry. Odlišné sú techniky, metodiky, trvanie, obsah programov. Programy sa dajú flexibilne prispôsobovať a ohraničiť určitou témou.

2. Aktivity pre školy a organizácie orientujeme na zážitok, rozvoj tvorivosti, sponntánosti, kooperácie, koncentrácie, skupinovej tvorby. Vyzývajú k experimentovaniu so zvukmi, k vyblázneniu sa ale aj k spoločnej tvorbe, ktorá môže byť zábavná, namáhavá, zážitková a tiež uvoľňujúca.
3. Pri aktivitách pre deti a mládež s určitým druhom znevýhodnenia využívame bubnovanie a hry ako mnohostranný vyjadrovací nástroj, cez ktoré môžme "spočuteľniť niečo zo seba". Hrou na bubon v skupine detí a mladých ľudí sa rozvíjajú sociálne, emocionálne, komunikačné zručnosti. Už len tým, že sa vytvorí priestor pre stretnutie, spoločnú tvorbu, reflexiu. Hra na hudobný nástroj je neverbálna, jednoduchá forma komunikácie, ktorou sa dajú vyjadrovat emócie, náklonnost, radosť, smútok, hnev, frustrácia.